عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: «عرف» یا سنت یک جامعه، اگرچه در قرآن، سنت پیامبر، عقل و دانش وجود نداشته باشد، اما تناقضی هم با آن چهار اصل نداشته باشد، انجام آن جایز است. مانند برگزاری مراسم ختم سه روزه یا هفت روزه و خواندن اذکار تهلیل و یا پوشیدن لباس مشکی به عنوان نشانه عزادار بودن اشکالی ندارد و حتی برای تبلیغ دین نیز این امر مفید است.
رضایی اصفهانی ادامه داد: «عرف»، به معنای فرهنگ یک جامعه، مانند فرهنگ در جامعه جاهلیت که اگر با قرآن در تناقض نباشد، مانند وفای به عهد، ادای امانت و دیگر موارد مشابه، مورد قبول است؛ اما بخش اعظم فرهنگ آنان که با قرآن تناقض دارد، مانند بتپرستی، زنده به گور کردن دختران و دیگر موارد، ممنوع و غیر قابل قبول است.
سپس، حجتالاسلام والمسلمین سیدجعفر موسویزاده، استاد جامعه المصطفی به بررسی مبانی فلسفی فرهنگ پرداخته و انسان را در قرآن به عنوان خلیفه خدا در زمین معرفی کرد.
در ادامه عمر شهاب، رئیس گروه رشته عقیده و فلسفه اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد کالج صدرا به عنوان ارائه دهنده در این نشست علمی علاوه بر بیان چند نکته، به مفهوم «عرف» اشاره و آن را با آیه ۱۷ سوره لقمان که میفرماید: «یَا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَاصْبِرْ عَلَی مَا أَصَابَکَ إِنَّ ذَلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ، ای فرزند عزیزم، نماز را به پا دار و امر به معروف و نهی از منکر کن و بر آسیبی که بر تو وارد آمده است شکیبا باش که این [حاکی]از عزم [و اراده تو در]امور است»، مقایسه کرد.
وی این نکته را به عنوان پاسخی به ارائه مطالب تفسیری آیات قرآن که توسط حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی به عنوان سخنران نشست ارائه شد، مطرح کرد.
این نشست با پرسش و پاسخ اساتید با محوریت عرف و جایگاه انسان به پایان رسید.
نظر شما